Debatt? Att identifiera sig med det man konsumerar

Identifierar man sig med det man konsumerar. 

Igårdagens aftonblad skriver

Per Larsson: När blev det så att man började identifiera sig med vad man konsumerar?

Han vänder sig till unga kvinnor, men varför.  Är det bara unga kvinnor som är offer när de identifierar sig med det de konsumerar?

Är isåfall företeelsen  "dagens outfit" ett utryck för detta.
Dagen outfit  används på många bloggar och även på webbsidan
http://www.outfits.se/

Vad tycker du?

outfits_se

Kommentarer
Postat av: Åsiktsmaskinen

Jag tror att han menar människor generellt som bara är intresserad av yta. Att det är förgänglig, kortvarig lycka. Jag gillar hans artikel, den är träffande. För hur många av er modebrudar vågar egentligen släppa garden och hänga löst med ett par slita omoderna snickarbrallor? Konsumtionssamhället äter upp oss, vi blir vad vi köper och detta genererar en allt mer utbredd psykisk ohälsa. Inte för alla, men för många. Att däremot fylla sitt liv med andra meningsfulla långvariga saker såsom utbildning, socialt umgånge, kultur eller vilken hobby som helst parallellt med kläder och yta är bättre. Per Larsson pratar om de som INTE gör det, och det är de som även jag vill ge en känga till. Det visar på en substanslöst liv vilket ger ett platt och livlöst intryck. Det har inget med feminism att göra. Ingenting alls.
För mig är feminism definitivt förenligt med mode och att vara modeintresserad. MEN det går way beyond that och det vore synd och skam att reducera det till tygstycken och bubbel.

2007-03-30 @ 14:19:27
Postat av: tomas

Hej Susanne

Det var ett tag sedan.
Så du har hår i din kreativa form, det var ju roligt. Själv är hår numera bara ett ämne för att lära mig photoshop och att blogga, ett roligt sätt att använda tidigare erfarenheter på.

Postat av: Restyle myself... please

Till Åsiktsmaskinen
Intressant resonemang. När jag kollar på tjejer som bloggar om mode så pluggar flera av dem på högskolan. Mode och inredning verkar vara något som numer ersätter kultur. Massproducerade bilder och musik(reklam musikvideos och cd ersätter det dagliga mötet med kultur. Samtidigt finns det ju fortfarande kulturarbetare som kämpa med att förnya uttrycksmedeln för att bredda... Men kultur lär nog alltid intresse den grupp som av uppfostran eller intresse väljer området..

Till Tomas
Ska visa en modeskapare som jobbar med hår- du kanske redan sett henne.

2007-04-01 @ 09:38:04
Postat av: clara

Hej! Man kan nästan säga att jaghar dålig fantasi jag har långt tråkigt buskigt hår men jag har nu tonat det lite mörkare och jag blev väldigt nöjd. Ett tips till dig kan vara att tona eller slinga men bara i en färg, även att föna eller locka med locktång för då blir det en helt ny frisyr.
Men seddan när du vill ha tillbaka din gammla frisyr så är det bara att tvätta håret så är det borta.

2007-08-27 @ 17:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback